Technologia Saleor. Czym jest i dlaczego warto się nią zainteresować?

Autor Jakub Zbąski

Featured image

Rozglądając się za systemem do sklepu internetowego, natrafić można na wiele różnych rozwiązań. Wśród nich znacząco wyróżnia się Saleor. Czym jest to rozwiązanie oraz jakie są jego zalety i wady? Na te pytania udzielimy odpowiedzi w dzisiejszym poście.

Saleor – Headless eCommerce

saleor 1.svg

Saleor to platforma do tworzenia sklepów internetowych. Cechuje się podejściem headless, o którym pisaliśmy w poprzednim poście. Mimo stosunkowo młodego wieku gromadzi sporą grupę fanów dzięki swojej lekkości oraz przystępności. Saleor jest rozwiązaniem typu open source, co oznacza, że użytkowanie sklepu internetowego opartego o technologię Saleor jest darmowe. Jedyny koszt, jaki ponosimy to koszt serwera oraz domeny, który jest nieodłącznym elementem posiadania jakiejkolwiek strony w internecie. Sam Saleor oparty jest o bardzo popularny framework Django, stworzony w języku Python. Nie jest to jednak przeszkoda, aby podłączać zewnętrzne integracje stworzone w innych językach, ponieważ Saleor korzysta z modułowego rozszerzania, co lepiej wytłumaczymy w dalszej części artykułu.

Główne cechy Saleora

Wspomnieliśmy już, że Saleor jest rozwiązaniem modułowym. Oznacza to, że każdy jego element działa osobno, niezależnie od pozostałych.

Sercem Saleora jest Saleor-core, czyli aplikacja Django, która jest „mózgiem” naszego sklepu – łączy się i odpytuje naszą bazę danych zawierającą wszystkie elementy sklepu, takie jak produkty, zamówienia, klienci itp. Saleor-core jest niezbędne do poprawnego działania całego sklepu internetowego. Sam Saleor-core jednak na za wiele się nie zda, ponieważ bez panelu zarządzania sklepem oraz warstwy wizualnej sklepu dla klienta, niewiele jesteśmy w stanie zdziałać. Twórcy Saleora przychodzą z pomocą.

Obok Saleor-core dostajemy również Saleor-dashboard. Jest to nowoczesny panel klienta, stworzony przy użyciu frameworku React. Pozwala on na interakcję z naszym sklepem, poprzez zalogowanie się do panelu admina i zarządzania stamtąd wszystkimi aspektami sklepu internetowego. Możemy tam dodać nowy produkt, sprawdzić ostatnie zamówienie, ustawić nowy kanał sprzedaży, podpiąć zewnętrzną integrację oraz wiele, wiele więcej. Jak wygląda panel admina sprawdzisz na https://demo.saleor.io/dashboard/

saleor1.png

Saleor admin panel

Dobrze, skoro wiemy już jak zarządzać sklepem oraz gdzie znajduje się cała logika sklepu, brakuje nam ostatniego elementu układanki – warstwy wizualnej sklepu internetowego dla klienta. Tutaj również twórcy technologii Saleor nie zostawiają nas samych.

React-storefront, to początkowy front-end, czyli warstwa wizualna naszego sklepu internetowego. Stworzony jest w technologii Next.js, która jest jednym z najlepszych rozwiązań do tworzenia nowoczesnych aplikacji front-endowych dostępnych na rynku. Wygląd storefrontu od Saleora jest stosunkowo neutralny i delikatny. Zabieg ten jest celowy, ponieważ założeniem twórców jest to, żeby już na początku wdrożyć w pełni działającą wersję sklepu internetowego, a następnie stopniowo, strona po stronie, modyfikować wygląd sklepu do naszych potrzeb. W praktyce oznacza to, że możemy sprzedawać do klientów już od pierwszych dni rozpoczęcia tworzenia projektu sklepu internetowego w technologii Saleor, na bieżąco modyfikując i rozwijając platformę do naszych potrzeb. Wersję demonstracyjną sklepu znajdziesz na: https://reactstorefront.vercel.app/channel-pln/en-US

saleor2.png

Saleor storefront

Wszystkie moduły Saleora porozumiewają się za pomocą technologii GraphQL. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które ujednolica sposób komunikacji między modułami, oraz dostarcza tyle danych, ile na ten moment potrzebujemy. W praktyce oznacza to, że czas ładowania się poszczególnych elementów na stronie, czy wykonywania danych operacji jest bardzo krótki.

Dodatkowo Saleor udostępnia możliwość połączenia z każdą inną zewnętrzną aplikacją za pomocą tak zwanych webhooków, czyli odpowiednich zapytań wykonanych po danych akcjach (na przykład po złożeniu zamówienia, Saleor może automatycznie wykonać zapytanie do naszej zewnętrznej aplikacji odpowiadającej za generowanie etykiet do przesyłek InPost). Twórcy Saleora posunęli się nawet o krok dalej i stworzyli możliwość dodawania aplikacji w panelu zarządzania. Oznacza to, że jesteśmy w stanie stworzyć na przykład nasz własny panel do analityki i mieć do niego dostęp z poziomu panelu administratora sklepu internetowego.

Funkcjonalności w Saleor

Ilość platform na rynku do sprzedaży on-line jest naprawdę spora, dlatego żeby wyróżnić się na tle konkurencji twórcy Saleora zadbali o wiele funkcjonalności dostępnych już od momentu „postawienia” sklepu internetowego Saleor. Między innymi są to:

  • Wsparcie kilku kanałów sprzedaży
  • Wsparcie kilku walut
  • Wsparcie kilku magazynów
  • Elastyczne typy produktów
  • Nielimitowane atrybuty produktu
  • Kolekcje i kategorie produktów
  • Optymalizacja pod SEO
  • Import i eksport produktów w formacie .csv
  • Wsparcie wielu języków
  • Integracje serwisów do płatności
  • Międzynarodowe podatki
  • Wyprzedaże i vouchery
  • Zarządzanie rolami w sklepie

Pełną listę funkcjonalności znajdziesz na https://saleor.io/core-features/

Zalety i wady Saleor

Główną zaletą technologii Saleor jest jego nowoczesna architektura mikroserwisów. Pozwala ona na niezależne działanie różnych elementów sklepu internetowego obok siebie. Daje to nieskończoną możliwość integracji i rozwoju sklepu internetowego. Chcesz, żeby Twój sklep po roku użytkowania rozszerzył się o aplikację mobilną? Żaden problem, w Saleorze nie potrzebujesz do tego praktycznie żadnej modyfikacji. Modułowość oznacza też niezależność. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dokładnie w tym samym momencie zespół programistów pracował nad nowym wyglądem strony produktu czy dodawaniem wyszukiwania produktów na podstawie sztucznej inteligencji, kiedy Ty dodajesz właśnie nową kolekcję produktów.

Kolejnym pozytywnym aspektem Saleora jest jego lekkość i prostota we wstępnej konfiguracji. Właściwie już na początkowym etapie projektu nowego sklepu internetowego w Saleorze, możesz podmienić logo, dostosować kilka ustawień konfiguracyjnych i Twój sklep może już na siebie zarabiać.

Kolejną zaletą Saleora jest jego opłata miesięczna, a właściwie jej brak. Dzięki temu, że jest on rozwiązaniem open source, jest i zawsze będzie darmowy. Dodatkowo rosnąca społeczność wspierająca projekt, pomoże rozwiązać Ci każdy problem, który napotkasz na swojej drodze, korzystając z Saleora. Oznacza to również coraz więcej nowych funkcjonalności wraz z kolejnymi wersjami Saleora. Ekscytujące, prawda?

Saleor jak każde rozwiązanie nie jest jednak bez wad. W momencie pisania tego artykułu najnowsza wersja projektu to 3.3+. Jest to rozwiązanie stosunkowo młode, więc może ono cierpieć na choroby wieku dziecięcego takie jak drobne błędy, które nie zostały jeszcze rozwiązane. Nie jest to natomiast jednak coś, czego nie da się ominąć lub naprawić dzięki coraz większej społeczności, która chętnie dzieli się rozwiązaniami i pomocą.

Czy Saleor jest dla mnie?

Nie będziemy ukrywać, w Rigby widzimy ogromny potencjał w technologii Saleor. Mimo stosunkowo młodego wieku, funkcjonalności i architektury, które proponuje, jej możliwości są naprawdę imponujące. Fakt, że Saleor od początku został stworzony w koncepcji modułowej, zdecydowanie czyni go rewolucyjnym rozwiązaniem w porównaniu do archaicznych lub przeładowanych funkcjonalnościami systemów, np. Magento. Na koncie mamy już projekty w Saleor, które z sukcesem sprzedają w internecie. Jednak czy rozwiązanie to jest dla Ciebie? To zależy.

Jeśli planujesz stworzyć sklep internetowy za możliwie najniższą cenę oraz nie planujesz dalszego rozwoju i angażowania się w platformę, Saleor zdecydowanie nie jest dla Ciebie. W tym celu na rynku istnieją zdecydowanie lepsze rozwiązania takie jak na przykład WooCommerce, które szybko i stosunkowo tanio pozwolą Ci na sprzedaż w internecie.

Jeśli jednak planujesz rozbudowany sklep internetowy, który z czasem będzie rozszerzał się o nowe funkcjonalności oraz planujesz modyfikacje, które pozwolą stopniowo zwiększać sprzedaż, zdecydowanie rekomendujemy Saleora. Jest to rozwiązanie na lata, które będzie rosnąć wraz z Twoim biznesem oraz rozszerzać się na kolejne rynki.

Więcej informacji o Saleorze znajdziesz na https://saleor.io/

Zobacz zmianę, jaką Saleor może wprowadzić w Twoim biznesie online

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Inne posty na blogu

Medusa vs Magento: Całkowity koszt posiadania

Magento, w porównaniu do Medusy, może prowadzić do wyższych kosztów długoterminowych z powodu swojej licencji oraz ryzyka związanego ze stopniowym spadkiem popularności języka PHP...

Medusa vs Magento: Porównanie Wydajności

To porównanie ma na celu sprawdzenie, czy Magento, może równać się z wydajnością platform zbudowanych z myślą o API od samego początku...

Opowiedz nam o swoim projekcie

Myślisz o nowym projekcie? Zrealizujmy go!

placeholder

Grzegorz Tomaka

Co-CEO & Co-founder

LinkedIn icon
placeholder

Jakub Zbaski

Co-CEO & Co-founder

LinkedIn icon