WooCommerce vs. Shopify vs. Medusa: Najlepsza platforma w 2023 roku to...

Autor Grzegorz Tomaka

Featured image

Chcesz wiedzieć, która platforma eCommerce jest obecnie najlepsza?

Muszę Cię rozczarować. Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Natomiast uwierz mi, że to i lepiej. Nie da się wybrać ogólnie najlepszej platformy dla każdego, ale za to da się wybrać najlepszą platformę konkretnie dla Twojego sklepu internetowego. Wybór powinien opierać się o Twoje obecne potrzeby oraz o te przyszłe, które przewidujesz w miarę rozwoju Twojej sprzedaży w internecie. I co ważniejsze, to Ty, lub Twój eCommerce Manager znający Wasze cele biznesowe, powinien zdecydować, co będzie dla Was najlepsze, nie kto inny.

Jeśli jakakolwiek firma próbuje powiedzieć Ci, że w Twoim sklepie sprawdzi się WooCommerce czy inna platforma, bez uprzedniego poznania i zrozumienia Twojego biznesu oraz Twoich celów, a na dodatek ta firma pracuje wyłącznie w tej jednej technologii, to wiedz, że musisz uciekać, jak najszybciej.

Osobiście moje serce i serce każdego członka zespołu Rigby bije najmocniej na myśl o silniku eCommerce Medusa. W tym silniku pracujemy i wdrażamy go dla naszych klientów. Nie oznacza to jednak, że właśnie to rozwiązanie określę najlepszym dla każdego sklepu eCommerce i będę Ci je polecał. Każde z rozwiązań z naszego dzisiejszego zestawienia Medusa vs WooCommerce vs Shopify* ma swoje plusy i minusy oraz sprawdzi się dobrze w innym przypadku.

Postaram się być maksymalnie obiektywny i dostarczyć Ci tyle informacji, aby pomóc Ci w wyborze najlepszej platformy oraz żebyś po przeczytaniu tego posta sam był w stanie podjąć decyzję, który z systemów uważasz, za najlepszy dla Ciebie i Twojego eCommerce.

*Porównanie NIE dotyczy Shopify Plus. Porównanie z Shopify Plus pojawi się już niedługo w naszym innym poście.

W której technologii działa obecnie najwięcej sklepów internetowych?

Czy odpowiedź na powyższe pytanie powinna być czynnikiem decyzyjnym przy wyborze technologii?

Zdecydowanie NIE.

Wybór technologii to nie konkurs popularności. Ważne jest rozumienie, co chcemy osiągnąć, a następnie dobrać technologię tak, aby nam w tym pomagała, a nie przeszkadzała.

Analizowane przez nas dzisiaj Shopify vs WooCommerce vs Medusa, porównamy względem czynników, które uznaliśmy za przeważnie istotne podczas wyboru odpowiedniego rozwiązania. Jednak sam musisz zdecydować, które z poniższych czynników są dla Ciebie ważne, a które możesz pominąć.

Porównywane czynniki:

  • Przeznaczenie
  • Architektura
  • Warstwa prezentacji
  • Wydajność
  • Zarządzanie treścią
  • Dostosowywanie
  • Skalowalność
  • Płatności
  • SEO
  • Bezpieczeństwo
  • Wsparcie
  • Omnichannel
  • Globalna sprzedaż
  • Opłaty licencyjne i dostępność kodu
  • Język programowania i programiści
  • Utrzymanie
  • Łatwość użycia

Uniwersalne rozwiązanie dla sklepu eCommerce?

Wszystkie platformy oferują podstawowe funkcjonalności potrzebne przy obsłudze sklepu internetowego takie, jak:

  • Katalog produktów
  • Koszyk
  • Konta użytkowników
  • Przetwarzanie płatności
  • Zarządzanie zamówieniami

Czy oznacza to, że są one uniwersalne i odpowiednie dla każdego?

Nie!

Jakie jest więc przeznaczenie porównywanych przez nas platform do tworzenia sklepu internetowego?

WooCommerce oferuje podstawowe rozwiązanie do sprzedaży detalicznej, na jednym rynku, w jednym języku, w jednej walucie i w jednym kanale sprzedaży. Jest on wtyczką do technologii Wordpress, która rozszerza możliwości platformy o funkcjonalności sklepu internetowego. Z założenia WooCommerce został stworzony z myślą o prostych sklepach internetowych. Z czasem zostało napisanych wiele wtyczek umożliwiających rozwój sklepu, ale o tym za chwilę.

Shopify przeznaczony jest dla sprzedawców detalicznych. Oferuje on wszystkie podstawowe funkcjonalności potrzebne do sprzedaży oraz dodatkowo narzędzia marketingowe. Shopify ma przewagę w porównaniu do WooCommerce i jest bardziej rozbudowany. Umożliwia sprzedaż produktów na wielu rynkach i w różnych kanałach. Prostota użytkowania czyni Shopify doskonałą platformą dla początkującego sprzedawcy, który potrzebuje łatwego w uruchomieniu sklepu internetowego.

Medusa przeznaczona jest do sprzedaży w modelu detalicznym, hurtowym oraz umożliwia łatwe dostosowanie do stworzenia sklepu typu marketplace. Posiada funkcjonalności pozwalające na sprzedaż na wielu rynkach i w różnych kanałach. Zbudowana jest zarówno dla dużych uznanych sklepów, średnich, jak i małych aspirujących, potrzebujących elastycznej platformy, którą można w pełni zmodyfikować i dopasować do swoich potrzeb. Uruchomienie sklepu w technologii Medusa daje nieograniczone możliwości, ale nie jest tak proste, jak w przypadku WooCommerce i Shopify.

Architektura: jeden klocek lub kilka niezależnych

Każda z analizowanych technologii zbudowana jest nieco inaczej.

W przypadku WooCommerce wszystkie funkcjonalności sklepu internetowego (logika biznesowa) są połączone z systemem zarządzania treścią (CMS) oraz z warstwą wizualną sklepu (frontendem). Jest to tak zwana architektura monolityczna, czyli "jeden klocek". Funkcjonalności i zmiany wizualne dostosowywane są poprzez bezpośrednią integrację z kodem źródłowym platformy.

Plusem takiej budowy jest fakt, że hosting całości serwisu jest w jednym miejscu, co obniża koszty utrzymania.

Minusem jest wolniejszy czas ładowania, trudniejsze wprowadzanie zmian w warstwie graficznej oraz konflikty pomiędzy poszczególnymi elementami.

W przypadku Shopify architektura wygląda podobnie, jak w przypadku sklepu WooCommerce. Obie platformy zbudowane są w architekturze monolitycznej. Logika biznesowa eCommerce jest połączona z CMS oraz frontendem. Jest to zamknięty system, który posiada ograniczone możliwości rozszerzenia wbudowanej logiki biznesowej i funkcjonalności poprzez aplikacje.

W Medusie sprawa wygląda inaczej niż w WooCommerce i Shopify. Warstwa wizualna (frontend) jest całkowicie oddzielona od silnika eCommerce (logiki biznesowej). Komunikacja pomiędzy tymi elementami odbywa się w usystematyzowany sposób, dzięki dobrze zdefiniowanemu interfejsowi API. Jest to tak zwana architektura headless, czyli "kilka niezależnych klocków". Dzięki takiemu podejściu zmiany w warstwie wizualnej mogą być wdrażane znacznie szybciej i bez ingerencji w silnik eCommerce. Zapewnia to wyższą wydajność oraz bezpieczeństwo. Minusem rozwiązania sklepu internetowego headless jest konieczność dedykowanego hostingu oddzielnie dla warstwy frontendowej oraz silnika eCommerce.

Jeśli chcesz lepiej zrozumieć architekturę headless oraz związane z nią pojęcia, zapraszam Cię do naszego posta: Zrozumieć headless eCommerce - słowniczek pojęć i zagadnień.

Warstwa prezentacji: Szablon vs dedykowany frontend

Warstwa prezentacji (frontend) w sklepie internetowym to jeden z najważniejszych elementów skutecznej sprzedaży. Warstwa wizualna odpowiada za przedstawienie Twojej marki oraz Twoich produktów. Powinna być czytelna i prosta, żeby klient mógł szybko znaleźć wszystkie niezbędne informacje. Proces zakupowy powinien być zoptymalizowany oraz skutecznie prowadzić użytkownika do sfinalizowania zamówienia. Dodatkowo całość musi być opakowana w nowoczesny i przyjemna dla oka design.

Jeśli chcesz przeczytać więcej o wpływie warstwy prezentacji na sprzedaż, zapoznaj się z naszym postem - Jak dobry frontend może wpłynąć na wzrost konwersji w Twoim eCommerce?

Jaka platforma w zestawieniu Shopify vs WooCommerce vs Medusa pozwala na stworzenie lepszej warstwy wizualnej?

W przypadku WooCommerce do stworzenia sklepu musisz mieć szablon. Gotowy szablon możesz kupić w sklepie WooCommerce lub na stronie ThemeForest. Jest to dobry wybór dla firm, które nie mają budżetu, czasu ani chęci na projektowanie własnego szablonu. Szablon posiada ograniczone możliwości edycji, ale jego wdrożenie jest stosunkowo tanie i szybkie. Kodowanie dedykowanego szablonu może być już bardzo kosztowne, ale i tak nie umożliwia pełnej dowolności i wymaga nadpisywania elementów, które przychodzą z WooCommerce.

Shopify oferuje podobne rozwiązanie do WooCommerce. Jeśli chcesz założyć sklep internetowy, będziesz potrzebować szablonu. Shopify ma dedykowany sklep, w którym możesz znaleźć i kupić taki szablon. Również i w tej platformie możemy pokusić się o kodowanie własnego szablonu sklepu, ale nie każdy jego element będziemy mogli edytować, np. stronę zamówienia.

Architektura Medusy oferuje całkowicie inne podejście do warstwy prezentacji. W tym przypadku nie ma czegoś takiego, jak szablon sklepu. Frontend jest w pełni oddzielony od silnika sklepu (logiki biznesowej), co pozwala na zwinny rozwój oraz wybór dowolnej technologii do stworzenia warstwy prezentacji, np. Next.js. Warstwą prezentacji może być zarówno strona internetowa, jak i aplikacja mobilna. Takie podeście zapewnia pełną swobodę projektowania i umożliwia korzystanie z dowolnego CMS. W porównaniu do szablonu Shopify i WooCommerce jest droższe, a także wymaga więcej czasu na wdrożenie. W zamian za to dostajemy nieograniczone możliwości rozwoju.

Wydajność: Które rozwiązanie sklepu internetowego będzie szybsze?

Wydajność jest krytycznym aspektem każdej platformy eCommerce, ponieważ bezpośrednio wpływa na wygodę użytkownika, rankingi SEO i ostatecznie na sukces Twojego sklepu.

Wydajność WooCommerce:

Plusy:

  • Wydajność WooCommerce zależy od dostawcy usług hostingowych i konfiguracji serwera. Masz kontrolę nad zasobami serwera, a także możesz je optymalizować pod swoje specyficzne potrzeby.

  • Dostępne są wtyczki i techniki optymalizacji wydajności, które poprawiają czas ładowania strony.

Minusy:

  • Źle zoptymalizowane lub wymagające dużych zasobów motywy i wtyczki mogą mieć bardzo negatywny wpływ na wydajność.

  • Sklepy o dużym natężeniu ruchu mogą wymagać specjalistycznej wiedzy do skonfigurowania serwera i monitorowania wydajności.

  • Panel zarządzania sklepem jest dość powolny.

Wydajność Shopify:

Plusy:

  • Shopify jest rozwiązaniem hostowanym, co oznacza, że dba o infrastrukturę serwerową i optymalizację wydajności. Dzięki temu uzyskujemy spójne działanie bez dotykania spraw technicznych.

  • Shopify korzysta z globalnej sieci dostarczania treści (CDN) do obsługi treści z serwerów zlokalizowanych na całym świecie, skracając czas ładowania strony dla gości z zagranicy.

  • Shopify oferuje skalowalną infrastrukturę, która może obsłużyć duży ruch bez znaczącego pogorszenia wydajności.

Minusy:

  • Opcje dostosowywania mogą być ograniczone w porównaniu z rozwiązaniami typu open source, co może ograniczyć dostrojenie aspektów krytycznych dla wydajności.

  • Chociaż Shopify zapewnia doskonałą wydajność od razu po wyjęciu z pudełka, szeroko zakrojone dostosowywanie może czasami wpływać negatywnie na czas ładowania strony.

Wydajność Medusa:

Plusy:

  • Wydajność Medusa zależy od tego, jak zaprojektujesz frontend i backend. Zapewnia pełną kontrolę i możliwość optymalizacji pod kątem szybkości oraz wydajności.

  • Bardzo szybki panel zarządzania sklepem, dzięki któremu skrócisz czas potrzebny na zarządzanie sklepem.

  • Będąca rozwiązaniem headless w JavaScript pozwala wybrać najlepsze narzędzia i usługi do optymalizacji wydajności, w tym infrastruktury serwerowej.

  • Możesz wykorzystać nowoczesne technologie oraz praktyki internetowe, aby stworzyć wysoce wydajną witrynę sklepową, np. zastosować technologię Next.js + Vercel do stworzenia warstwy wizualnej. (Więcej o tym połączeniu piszemy w naszym artykule: Next.js + Vercel, czyli najlepsze rozwiązanie do frontendu sklepu internetowego)

Minusy:

  • Budowa niestandardowego frontendu i optymalizacja backendu wymaga specjalistycznej wiedzy programistycznej. Zarządzanie wydajnością jest całkowicie w rękach Twojego zespołu IT.

Podsumowując...

Shopify jest idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy nie chcą posiadać własnego zespołu IT odpowiedzialnego za utrzymanie sklepu i zadbanie o wydajność.

Zarówno WooCommerce, jak i Medusa wymagają wiedzy technicznej do odpowiedniego zapewnienia wydajności.

Medusa jako nowoczesne rozwiązanie pozwala wybrać najnowocześniejsze technologie, gwarantujące wysoką wydajność. Jest to idealne rozwiązanie dla firm o określonych wymaganiach dotyczących wydajności oraz możliwościach technicznych pozwalających zoptymalizować swój sklep.

performance.png

Zarządzanie treścią: Wbudowany CMS czy zewnętrzne rozwiązanie?

Zarządzanie treścią (tzw. CMS - Content Mangment System) jest istotnym aspektem eCommerce, umożliwiającym tworzenie, organizowanie i prezentowanie treści, które angażują odbiorców i zwiększają sprzedaż.

Zarządzanie treścią WooCommerce:

Plusy:

  • Wtyczka Wordpress ma sama w sobie system zarządzania treścią (CMS), znany z możliwości prostego tworzenia treści i zarządzania nimi.

  • Możesz z łatwością tworzyć strony, posty na blogu, kategorie i tagi oraz zarządzać nimi.

  • Do optymalizacji treści dostępne są rozbudowane wtyczki SEO, takie jak Yoast SEO i All in One SEO Pack.

  • WooCommerce płynnie integruje się z WordPress, umożliwiając włączenie funkcjonalności eCommerce do Twojej bogatej w treść witryny.

Minusy:

  • Zarządzanie zarówno treścią, jak i aspektami sprzedaży na tej samej platformie może wymagać nieco większej organizacji w porównaniu do dedykowanych rozwiązań. W przypadku dużych sklepów internetowych takie podejście może stanowić problem oraz utrudniać zespołom jednoczesne efektywne zarządzania sklepem, jak i treścią.

  • CMS jest wbudowany i spojony razem z systemem sprzedaży. Całość działa zależnie od siebie, więc błędy w obszarze zarządzania treścią, będą miały bezpośredni wpływ na obsługę sprzedaży.

Zarządzanie treścią Shopify:

Plusy:

  • Shopify ma własny wbudowany system zarządzania treścią, umożliwiające tworzenie stron i postów na blogu.

  • Zapewnia przyjazny dla użytkownika, wizualny edytor do tworzenia treści i zarządzania nimi.

  • Funkcje optymalizacji SEO, takie jak meta tytuły i opisy, są dostępne dla stron oraz postów na blogu.

Minusy:

  • Chociaż Shopify nadaje się do podstawowego zarządzania treścią, jest to przede wszystkim platforma eCommerce i może nie oferować tego samego poziomu elastyczności treści, co dedykowane systemy zarządzania treścią.

Zarządzanie treścią Medusa:

Plusy:

  • W technologii Medusa masz pełną kontrolę nad frontendem, co pozwala na szerokie dostosowywanie zarządzania treścią.

  • Możesz zbudować niestandardowy frontend wykorzystując nowoczesne technologie webowe takie jak React, Next.js, Vue.js, Remix lub inne frameworki, dając Ci pełną swobodę twórczą.

  • Medusa sama w sobie służy wyłącznie do obsługi logiki biznesowej i sprzedaży. Jest przygotowana pod to, by używać wraz z nią zewnętrzne rozwiązania CMS, które dają najwięcej możliwości w zarządzaniu treścią. Takich rozwiązań na rynku jest sporo i oferują różne możliwości w zależności od potrzeb projektu, np.:

  • Builder.io koncentruje się na zapewnianiu wizualnego i przyjaznego dla użytkownika interfejsu do tworzenia treści, który działa na zasadzie drag & drop. Jest odpowiedni dla zespołów chcących tworzyć ambitne treści bez wiedzy technicznej.

  • Sanity oferuje elastyczność, możliwość dostosowywania i system ułatwiający współpracę nad treścią, co czyni go idealnym wyborem dla zespołów o złożonych potrzebach w zakresie modelowania treści.

  • Strapi to hostowany samodzielnie system CMS typu open source, który zapewnia kontrolę i elastyczność. Jest przeznaczony dla programistów oraz zespołów, który zależy na pełnej własności, a także dostosowywaniu swojego systemu zarządzania treścią.

Minusy:

  • Zbudowanie niestandardowego systemu zarządzania interfejsem i treścią wymaga wysiłku oraz wiedzy w zakresie programowania.

  • Zarządzanie treścią jest całkowicie w Twoich rękach, co może być zaletą lub wyzwaniem, w zależności od Twoich zasobów technicznych.

Podsumowując...

Wbudowane rozwiązania CMS WooCommerce oraz Shopify będą dobre dla sklepów, które mają podstawowe wymagania w kontekście zarządzania treścią i nie posiadają zewnętrznych działów odpowiedzialnych za treść, dzięki czemu system wbudowany w obsługę sprzedaży nie stanowi dla nich problemu.

Medusa z zewnętrznym CMS dobrze sprawdzi się dla sklepów z oddzielnym zespołem odpowiedzialnym za treść, który potrzebuje w pełni dostosowanego i niezależnego systemu zarządzania treścią z dużą wolnością tworzenia.

cms.png

Dostosowywanie: Wprowadź innowacje i wyprzedź konkurencję

Shopify, WooCommerce i Medusa znacznie różnią się pod względem możliwości customizacji. Oto porównanie ich opcji:

Dostosowywanie WooCommerce:

  • Szablony WooCommerce: System może współpracować z wybranymi motywami WordPress, zapewniając szeroką gamę opcji projektowania. Możesz wybierać spośród motywów bezpłatnych lub premium i dostosowywać je w szerokim zakresie.

  • Kod niestandardowy: WordPress, platforma, na której zbudowano WooCommerce, zapewnia pełną kontrolę nad kodem witryny. Możesz modyfikować motywy i wtyczki lub stworzyć własny szablon sklepu. Programiści mogą tworzyć niestandardowe funkcjonalności oraz skonfigurować sklep dostosowany do Twoich potrzeb.

  • Wtyczki: Repozytorium wtyczek WordPress i źródła zewnętrzne oferują szeroką gamę wtyczek dla WooCommerce. Mogą one dodać funkcjonalność oraz dostosować się do Twojego sklepu. Niestety wtyczki często obciążają system i potrafią generować masę błędów.

  • Hooks & Filters: WooCommerce udostępnia "haczyki" i filtry, które pozwalają programistom dostosowywać różne aspekty zachowania sklepu bez modyfikowania podstawowego kodu.

Dostosowywanie Shopify:

  • Motywy: System oferuje szereg profesjonalnie zaprojektowanych motywów, zarówno bezpłatnych, jak i premium, które można łatwo kupić w oficjalnym sklepie Shopify. Możesz w pewnym stopniu dostosować te motywy, korzystając ze wbudowanego edytora motywów lub zatrudnić programistę Shopify, aby utworzył niestandardowy motyw.

  • Kod niestandardowy: masz dostęp do kodu HTML, CSS i JavaScript motywu, co pozwala na pewien poziom dostosowywania. Istnieją jednak ograniczenia dotyczące głębokości modyfikacji podstawowej funkcjonalności.

  • Aplikacje i wtyczki: Shopify App Store oferuje szeroką gamę aplikacji i wtyczek, które mogą rozszerzyć funkcjonalność Twojego sklepu. Mogą one pomóc w dostosowaniu pod względem funkcji i integracji.

Dostosowywanie Medusa:

  • Frontend Freedom: Frontend w technologii Medusa możesz zbudować, wykorzystując nowoczesne technologie webowe takie jak React, Vue.js czy inne frameworki.

  • Elastyczność backendu: Backend, oparty na Node.js jest również w pełni konfigurowalny. Programiści mogą go modyfikować i rozszerzać, aby spełnić określone wymagania. Dzięki temu możliwe jest dowolne wprowadzanie zmian sklepu internetowego.

  • API-Centric: Medusa jest zorientowana na API, dzięki czemu jest bardzo elastyczna w tworzeniu niestandardowych integracji i funkcji. Możesz zintegrować się z dowolną usługą lub platformą obsługującą połączenia API.

Podsumowując...

Poziom dostosowania, jaki można osiągnąć za pomocą Shopify, WooCommerce i Medusa, jest różny.

Zarówno Shopify, jak i WooCommerce oferują dużo gotowych rozwiązań, które gwarantują szybie dostosowanie, ale nie zawsze spełnią one wszystkie wymagania.

Medusa oferuje najwyższy poziom dostosowywania, dzięki czemu jest odpowiednia dla tych, którzy chcą pełnej wolności twórczej i są skłonni inwestować w niestandardowy rozwój.

customization.png

Skalowalność: Nie pozwól, żeby Twoja platforma ograniczyła wzrost Twojego eCommerce.

Skalowalność jest kluczowym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze platformy eCommerce, ponieważ określa zdolność Twojego sklepu do radzenia sobie ze wzrostem ruchu, produktów i funkcjonalności.

Czy rozwój sklepu internetowego stanowi problem w porównywanych platformach?

Skalowalność WooCommerce:

Plusy:

  • WooCommerce, hostowany na solidnym serwerze lub infrastrukturze chmurowej, może całkiem skutecznie się skalować, aby obsłużyć zwiększony ruch i katalogi produktów.

  • Możesz dostosować oraz rozszerzyć WooCommerce za pomocą wtyczek, aby spełnić specyficzne potrzeby Twojej rozwijającej się firmy.

Minusy:

  • Skalowalność w dużej mierze zależy od dostawcy usług hostingowych i konfiguracji serwera. W miarę rozwoju sklepu będziesz musiał aktywnie zarządzać zasobami serwera, buforowaniem oraz optymalizacją wydajności.

  • Niestety z doświadczenia wiemy, że w przypadku wzrostu biznesu eCommerce, zaczynają się duże problemy z WooCommerce. W momencie kiedy wyposażymy go w wiele wtyczek, które na pewnym etapie rozwoju są potrzebne (bramki płatności, wiele języków, wiele walut, obsługa danego modelu biznesowego, np. wtyczka do B2B lub marketplace, itd.) WooCommerce ma problemy z wydajnością i masę innych konfliktów, co skutkuje trudnościami w dalszym rozwoju sklepu internetowego.

Skalowalność Shopify:

Plusy:

  • Shopify to platforma hostowana, co oznacza, że została zaprojektowana do obsługi technicznych aspektów skalowania, takich jak zasoby serwera, bezpieczeństwo i optymalizacja wydajności.

  • Może bezproblemowo obsługiwać duży ruch oraz sprzedaż, dzięki czemu jest odpowiednim wyborem zarówno dla małych, jak i dużych firm zajmujących się handlem elektronicznym.

Minusy:

  • Pomimo swojej skalowalności Shopify ma pewne ograniczenia w zakresie dostosowywania w porównaniu do platform typu open source, takich jak WooCommerce i Medusa.

  • Koszt skalowania w Shopify może może znacznie rosnąć wraz z rozwojem sklepu.

Skalowalność Medusa:

Plusy:

  • Medusa, jako platforma headless eCommerce, oferuje wysoki poziom skalowalności, szczególnie w zakresie dostosowywania i rozwoju frontendu.

  • Masz pełną kontrolę nad frontendem, co pozwala na zaawansowane optymalizacje pod kątem wydajności i skalowalności z wykorzystaniem nowoczesnych technologii webowych.

  • Backend, oparty na Node.js, został zaprojektowany z myślą o skalowalności i skutecznie radzi sobie ze zwiększonymi obciążeniami.

Minusy:

  • Podobnie jak w przypadku WooCommerce, skalowalność zależy od infrastruktury hostingowej i możliwości programistycznych. Będziesz musiał aktywnie zarządzać, optymalizować zasoby serwera oraz wydajność frontendu.

Podsumowując...

Wszystkie trzy platformy mogą być skalowalne, ale poziom wymaganego wysiłku i kontroli jest różny.

Medusa oferuje najwyższy poziom skalowalności, ale wymaga przy tym większej wiedzy specjalistycznej, wysiłku konfiguracji i utrzymania. Jest to idealne rozwiązanie dla firm poszukujących pełnej kontroli oraz unikalnych, wysoce skalowalnych rozwiązań.

scalability.png

Płatności: Rozliczaj klientów z wykorzystaniem najlepszych metod płatności

Shopify, WooCommerce i Medusa oferują różne opcje i elastyczność w zakresie przetwarzania płatności. Oto porównanie ich opcji płatności:

Opcje płatności WooCommerce:

  • Bramka płatności WooCommerce: WooCommerce ma wbudowane opcje płatności, takie jak PayPal i Stripe. Oferuje on szeroką gamę wtyczek bramek płatniczych do wyboru.

  • Niestandardowe bramki płatnicze: Programiści mają swobodę tworzenia niestandardowych bramek płatniczych, czy w razie potrzeby, integrowania mniej znanych lub regionalnych procesorów płatności.

  • Obsługa wielu walut: WooCommerce może obsługiwać konfiguracje wielu walut za pomocą wtyczek. Możesz także używać wtyczek innych firm, aby akceptować płatności w różnych walutach.

Opcje płatności Shopify:

  • Shopify Payments: To własna bramka płatnicza Shopify, która jest dostępna w wybranych krajach. Integruje się bezproblemowo ze sklepem Shopify i ma konkurencyjne opłaty transakcyjne. Jednak może nie być dostępna we wszystkich regionach.

  • Bramki płatnicze innych firm: Shopify obsługuje szeroką gamę bramek płatniczych innych firm, w tym PayPal, Stripe, Authorize.Net i wiele innych. Dostępność tych opcji zależy od Twojej lokalizacji i konkretnego planu Shopify, z którego korzystasz.

  • Obsługa wielu walut: Shopify oferuje wbudowaną funkcję wielu walut, umożliwiającą wyświetlanie i akceptowanie płatności w wielu walutach, co może być korzystne w przypadku sprzedaży międzynarodowej.

  • Shopify Payments API: Shopify umożliwia niestandardową integrację z bramkami płatniczymi za pośrednictwem interfejsu API płatności, dając programistom pewną elastyczność w dodawaniu dodatkowych opcji płatności.

Opcje płatności Medusy:

  • Gotowe integracje: Dla systemu Medusa zostało już stworzonych wiele gotowych integracji, z których możesz skorzystać i dzięki temu znacznie skrócić czas implementacji. Gotowe integracje znajdziemy do najpopularniejszych bramek płatności, min. Strapi lub PayU (Integracja stworzona przez nasz zespół Rigby :) )

  • Niestandardowe integracje płatności: Medusa pozwala na pełną elastyczność w integracji niestandardowych bramek płatniczych. Programiści mogą budować i integrować rozwiązania płatnicze dostosowane do Twoich konkretnych potrzeb.

  • Interfejsy API płatności innych firm: Medusa może współpracować z różnymi bramkami płatniczymi i procesorami poprzez integracje API. Oznacza to, że możesz wybrać oraz zintegrować praktycznie dowolną bramkę płatniczą posiadającą API.

  • Wsparcie wielowalutowe i międzynarodowe: Masz pełną kontrolę nad sposobem wdrażania opcji płatności wielowalutowych i międzynarodowych, dzięki czemu można je dostosować do rynków docelowych.

Podsumowując...

Twój wybór będzie zależał od Twoich konkretnych potrzeb biznesowych, lokalizacji i chęci obsługi integracji, a także dostosowywania płatności.

payments.png

SEO: Czy ktoś znajdzie Twój sklep w internecie?

Shopify, WooCommerce i Medusa to trzy różne platformy eCommerce, każda z własnym podejściem do SEO (optymalizacja pod kątem wyszukiwarek). Porównajmy ich możliwości SEO:

WooCommerce SEO:

Plusy:

  • WooCommerce zintegrowany z WordPressem zapewnia pełną kontrolę nad ustawieniami i strategiami SEO.

  • Masz pełną kontrolę nad strukturą adresów URL, metatagami i tworzeniem treści.

  • Dodatkowe możliwości zapewniają wtyczki WooCommerce, takie jak Yoast SEO i All in One SEO Pack, aby zwiększyć możliwości SEO.

  • Możesz wdrożyć zaawansowane techniki SEO, w tym znaczniki schematu i dane strukturalne.

Minusy:

  • Musisz aktywnie zarządzać aspektami technicznymi, takimi jak szybkość witryny, bezpieczeństwo i hosting, co może wymagać większej wiedzy technicznej.

  • Odpowiedzialność za utrzymanie SEO spada bezpośrednio na właściciela witryny, co może być zaletą lub wadą, w zależności od Twoich umiejętności.

Shopify SEO

Plusy:

  • Shopify zapewnia przyjazne dla użytkownika i zoptymalizowane środowisko dla początkujących SEO.

  • Automatycznie obsługuje kilka technicznych aspektów SEO, takich jak szybkość witryny, responsywność na urządzeniach mobilnych i bezpieczeństwo.

  • Możesz dostosować metatytuły i opisy stron produktów, kolekcji oraz postów na blogu.

  • Generuje mapy witryn XML i pozwala kontrolować plik robots.txt witryny.

  • W Shopify App Store dostępnych jest wiele aplikacji związanych z SEO, które rozszerzają funkcjonalność.

Minusy:

  • Opcje dostosowywania są nieco ograniczone w porównaniu z platformami typu open source, takimi jak WooCommerce.

-Kontrola SEO nie jest tak szczegółowa, jak to jest możliwe w przypadku WooCommerce i WordPress.

  • Wdrożenie zaawansowanych technik SEO lub znaczników schematu może być wyzwaniem.

Medusa SEO

Plusy:

  • Masz pełną kontrolę nad frontendem, co oznacza, że możesz wdrożyć najlepsze praktyki SEO dokładnie według swoich wymagań.

  • Możesz użyć bibliotek i narzędzi SEO, takich jak Next.js lub Gatsby.js, aby zoptymalizować swoją witrynę pod kątem wyszukiwarek.

  • Ponieważ Medusa jest oparta na JavaScript, może oferować krótki czas ładowania, co jest czynnikiem wpływającym na SEO.

Minusy:

  • Jako, że to rozwiązanie headless będziesz musiał zająć się całym rozwojem frontendu, w tym optymalizacją SEO.

  • Wdrażanie SEO może być bardziej złożone i czasochłonne. Będziesz do tego potrzebował programistów JavaScript.

Podsumowując...

Twoja decyzja powinna być zgodna z Twoją strategią SEO, celami biznesowymi i poziomem komfortu na odpowiednich platformach.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat SEO w sklepie internetowym? Przeczytaj z naszego posta - Sklep internetowy zoptymalizowany pod SEO – checklista

seo.png

Bezpieczeństwo: Sklep internetowy potrzebuje ochrony.

Bezpieczeństwo jest krytycznym aspektem każdej platformy eCommerce, ponieważ bezpośrednio wpływa na poufność danych klientów, transakcji i ogólnego zaufania do Twojego sklepu internetowego.

Bezpieczeństwo WooCommerce:

Plusy:

  • Bezpieczeństwo w dużej mierze zależy od dostawcy usług hostingowych i konfiguracji serwera. Wybór renomowanego dostawcy usług hostingowych ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa na poziomie serwera.

  • Masz kontrolę nad jego ustawieniami i w razie potrzeby możesz wdrożyć środki bezpieczeństwa.

  • WordPress i WooCommerce mają aktywne społeczności zajmujące się bezpieczeństwem, które regularnie publikują aktualizacje i łatki eliminujące luki.

Minusy:

  • W przypadku WooCommerce musisz sam wziąć odpowiedzialność za bezpieczeństwo serwera, w tym aktualizacje i poprawki. Nieodpowiednie zabezpieczenia serwera mogą prowadzić do luk w zabezpieczeniach.

  • Instalowane wtyczki pochodzące z różnych źródeł mogą zawierać kod niskiej jakości i prowadzić do luk w zabezpieczeniach.

Bezpieczeństwo Shopify:

Plusy:

  • Shopify to platforma hostowana, co oznacza, że dba o bezpieczeństwo serwerów, aktualizacje i zarządzanie infrastrukturą. Zmniejsza to obciążenie właścicieli sklepów.

  • Platforma jest zgodna ze standardem PCI DSS, co zapewnia bezpieczną obsługę informacji o płatnościach.

  • Poprawki i aktualizacje zabezpieczeń są instalowane automatycznie, co zmniejsza ryzyko wystąpienia luk w zabezpieczeniach.

Minusy:

  • Chociaż Shopify dba o wiele aspektów bezpieczeństwa, masz ograniczoną kontrolę nad ustawieniami zabezpieczeń na poziomie serwera w porównaniu do rozwiązań hostowanych samodzielnie.

Bezpieczeństwo Medusa:

Plusy:

  • Medusa została zaprojektowany tak, aby była bezpieczna, a jej kod jest dostępny jako open source, co pozwala na przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa i wprowadzanie poprawek od społeczności.

  • Masz pełną kontrolę nad ustawieniami zabezpieczeń na poziomie serwera i aplikacji.

  • Deweloperzy mogą wdrażać najlepsze praktyki bezpieczeństwa w oparciu o określone wymagania.

Minusy:

  • Bezpieczeństwo w dużej mierze zależy od programistów i zespołu odpowiedzialnego za wdrożenie. Nieodpowiednie praktyki bezpieczeństwa mogą skutkować powstaniem luk w zabezpieczeniach.

  • Rozwiązania hostowane samodzielnie, takie jak Medusa, wymagają aktywnego monitorowania, aktualizacji i poprawek zabezpieczeń.

Podsumowując...

Shopify jest to odpowiednie rozwiązanie dla użytkowników, którzy nie potrzebują pełnej kontroli i w zamian chcą bezproblemowego i bezpiecznego środowiska.

WooCommerce i Medusa to rozwiązania odpowiednie dla tych, którzy chcą zainwestować w odpowiednie bezpieczeństwo, monitorowanie serwerów oraz mieć pełną kontrolę.

security.png

Wsparcie: Jak wygląda obsługa klienta?

Obsługa klienta jest istotnym aspektem każdej platformy eCommerce, ponieważ może znacząco wpłynąć na zdolność rozwiązywania problemów i zapewnienia płynnego działania sklepu internetowego.

Wsparcie WooCommerce:

Plusy:

  • Sam WooCommerce jest oprogramowaniem typu open source i jest bezpłatny, więc platforma nie zapewnia bezpośredniej obsługi klienta. Korzysta jednak z rozbudowanej społeczności WordPress.

  • Możesz uzyskać dostęp do wielu zasobów, w tym forów społeczności, dokumentacji i samouczków.

  • Wielu dostawców hostingu oferuje specjalistyczne plany hostingowe WooCommerce z dedykowaną obsługą problemów związanych z WooCommerce.

Minusy:

  • Wszelkie problemy techniczne związane z hostingiem, konfiguracją serwera, czy wtyczkami/rozszerzeniami innych firm mogą wymagać skontaktowania się z dostawcą hostingu lub bezpośrednio z twórcami wtyczek.

  • Chociaż społeczność WordPressa jest ogromna, poziom wsparcia i jego jakość mogą się różnić, a czas reakcji nie jest gwarantowany.

Wsparcie Shopify:

Plusy:

  • Shopify oferuje całodobową obsługę klienta, 7 dni w tygodniu za pośrednictwem różnych kanałów, w tym czatu na żywo, poczty e-mail i telefonu. Dzięki temu możesz uzyskać pomoc, gdy jej potrzebujesz.

  • Posiadają obszerną bazę wiedzy i forum społeczności, na którym można znaleźć odpowiedzi na często zadawane pytania.

Minusy:

  • Chociaż obsługa klienta Shopify jest ogólnie niezawodna, niektórzy użytkownicy zgłaszali dłuższe czasy reakcji w okresach szczytu.

  • Wsparcie może ograniczać się do problemów związanych bezpośrednio z platformą Shopify i może nie obejmować niestandardowego kodu lub integracji.

Wsparcie Medusa:

Plusy:

  • Medusa podobnie, jak WooCommerce jest rozwiązaniem typu open source i jest bezpłatna, więc platforma nie zapewnia bezpośredniej obsługi klienta. Korzysta jednak z rozbudowanej społeczności na Discordzie. Możemy również liczyć na wsparcie twórców technologii.

  • Pomoc można również znaleźć wśród szerszych społeczności JavaScript i Node.js, w których można znaleźć wiedzę i gotowe rozwiązania.

  • Jeśli współpracujesz z agencją programistyczną lub zespołem programistów, mogą oni zapewnić wsparcie i pomoc.

Minusy:

  • Medusa nie oferuje dedykowanego zespołu wsparcia ani całodobowych kanałów obsługi klienta.

  • Będziesz musiał polegać na zasobach społeczności, forach i własnej wiedzy technicznej lub wiedzy swojego zespołu programistów.

Podsumowując...

Poziom obsługi klienta różni się w zależności od tych platform. Największe wsparcie oferuje Shopify. W przypadku WooCommerce i Medusy musimy liczyć na społeczność technologii oraz firmę wdrożeniową.

support.png

Omnichannel: Docieraj do klientów w różnych kanałach

Dzisiejsza sprzedaż polega na zapewnieniu płynnego i zintegrowanego doświadczenia zakupowego w różnych kanałach.

Omnichannel z WooCommerce:

Plusy:

  • Gotowe wtyczki: Dzięki gotowym wtyczkom, będziesz mógł całkiem łatwo zintegrować system z zewnętrznymi kanałami sprzedaży i narzędziami.

  • API: WooCommerce udostępnia API, a co za tym idzie, dodatkową możliwość komunikacji, np. z aplikacją mobilną.

Minusy:

  • Ograniczone możliwości wtyczek: Gotowe wtyczki definiują określony zakres integracji, który w wielu przypadkach może nie być wystarczający.

  • Ograniczone API: Metoda komunikacji poprzez API jest w WooCommerce dodatkiem, który ma ograniczone możliwości, lecz bywa problematyczny w połączeniu z wykorzystywaniem wtyczek.

Omnichannel z Shopify:

Plusy:

  • Punkt sprzedaży: Shopify oferuje system punktów sprzedaży (POS), który umożliwia sprzedaż produktów w fizycznych lokalizacjach detalicznych. Bezproblemowo integruje się z Twoim sklepem internetowym, zapewniając synchronizację stanów magazynowych i danych klientów.

  • Gotowe integracje: Dzięki gotowym integracjom, będziesz mógł całkiem łatwo zintegrować system z zewnętrznymi kanałami sprzedaży i narzędziami.

  • API: Shopify udostępnia API, udostępniając dodatkową możliwość komunikacji, np. z aplikacją mobilną.

Minusy:

  • Ograniczone możliwości integracji: Gotowe integracje definiują określony zakres funkcjonalności, który w wielu przypadkach może nie być wystarczający.

  • Ograniczone API: Metoda komunikacji poprzez API jest w podstawowym planie Shopify dodatkiem, który ma ograniczone możliwości.

Omnichannel z Medusa:

Architektura headless

Plusy:

  • API-first: Medusa to rozwiązanie zaprojektowane z myślą o sprzedaży omnichannel z kompletnym i elastycznym interfejsem API, który może był łatwo rozszerzany o dedykowane funkcjonalności. Dzięki temu łatwo podłączysz Meduse do sprzedaży poprzez aplikacji mobilnej lub asystenta głosowego. Medusa umożliwia łatwe podpięcie każdego z ulubionych narzędzi CMS, CRM, PIM, POS czy ERP.

  • Integracje skrojone pod wymagania: Napisane poprzez API integracje z Medusa, idealnie odpowiadają potrzebom biznesu.

Minusy:

  • Stworzenie dedykowanych integracji pod sprzedaż omnichannel wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej i bywa czasochłonne.

Podsumowując...

Shopify i WooCommerce zapewniają możliwości omnichannel poprzez integracje i wtyczki oraz ograniczone API, ale w niektórych aspektach mogą pojawić się ograniczenia. Uzyskanie we wszystkich kanałach spójnych doświadczeń będzie stanowiło problem.

Medusa dzięki podejściu API-first, umożliwia połączenie z każdym kanałem sprzedaży i zbudowanie dedykowanych rozwiązań, np. dedykowanego systemu sprzedaży stacjonarnej POS. Dzięki temu przy większym wkładzie początkowym możemy ostatecznie stworzyć prawdziwy omnichannel, zapewniając jednolite i spójne doświadczenia w obrębie całego systemu.

omnichannel.png

Globalna sprzedaż: Nie ograniczaj się do jednego rynku

Globalna sprzedaż ma kluczowe znaczenie dla platform eCommerce, ponieważ umożliwia firmom dotarcie do klientów na całym świecie.

Sprzedaż globalna w WooCommerce:

Plusy:

  • Obsługa wielu walut: Możesz wdrożyć funkcję wielu walut za pomocą wtyczek WooCommerce, które zapewniają elastyczność w wyświetlaniu cen i walut.

  • Obsługa wielu języków: WordPress oferuje wielojęzyczne wtyczki, takie jak WPML lub Polylang, do tworzenia wielojęzycznych stron internetowych.

  • Wysyłka i podatki: WooCommerce ma różne rozszerzenia oraz integracje do zarządzania międzynarodowymi wysyłkami i obliczeniami podatkowymi.

  • Bramki płatnicze: WooCommerce obsługuje szeroką gamę międzynarodowych bramek płatniczych za pośrednictwem wtyczek.

Minusy:

  • W przypadku instalacji wszystkich wtyczek potrzebnych do sprzedaży międzynarodowej, system WooCommerce zaczyna mieć duże problem z wydajnością.

  • Obsługa ruchu międzynarodowego, optymalizacja serwerów i zarządzanie infrastrukturą leżą w gestii właściciela sklepu, co może wymagać specjalistycznej wiedzy technicznej. Zapewnienie spójnej wydajności odbiorcom na całym świecie może stanowić wyzwanie bez odpowiedniego hostingu i optymalizacji.

Sprzedaż globalna w Shopify

Plusy:

  • Obsługa wielu walut: Shopify zapewnia wbudowaną funkcjonalność wielu walut, umożliwiającą wyświetlanie cen i akceptowanie płatności w wielu walutach, co jest niezbędne w przypadku sprzedaży międzynarodowej.

  • Obsługa wielojęzyczna: Możesz używać aplikacji lub motywów innych firm do tworzenia wielojęzycznych sklepów obsługujących klientów w różnych regionach.

  • Wysyłka i podatki: Shopify oferuje dodatkowe narzędzia oraz integracje do zarządzania międzynarodowymi wysyłkami i obliczeniami podatków.

  • Bramki płatnicze: Shopify obsługuje szeroką gamę międzynarodowych bramek płatniczych, ułatwiając przyjmowanie płatności od klientów na całym świecie.

Minusy:

  • Opłaty transakcyjne: w zależności od planu Shopify i bramki płatniczej możesz ponieść dodatkowe opłaty transakcyjne w przypadku sprzedaży międzynarodowej.

  • Ograniczone dostosowywanie: Chociaż Shopify oferuje opcje dostosowywania, mogą one nie być tak obszerne, jak platformy typu open source, takie jak WooCommerce i Medusa.

Sprzedaż globalna w Medusa:

Plusy:

  • Medusa jest wysoce konfigurowalna, co pozwala na stworzenie niestandardowego frontendu i backendu dostosowanego do Twojej globalnej strategii sprzedaży. Frontend może być dostosowany pod każdy rynek oddzielnie, co oznacza, że Twój sklep może wyglądać inaczej dla klienta w USA, a inaczej dla klienta w Polsce.

  • Wsparcie wielowalutowe i międzynarodowe: Masz pełną kontrolę nad sposobem wdrażania opcji płatności wielowalutowych i międzynarodowych, dzięki czemu można je dostosować do różnych rynków.

  • Bramki płatnicze: Medusa może współpracować z różnymi bramkami płatniczymi i procesorami poprzez niestandardowe integracje API.

  • Funkcje niestandardowe: Możesz opracowywać niestandardowe funkcje i integracje dostosowane do Twoich globalnych potrzeb sprzedażowych.

Minusy:

  • Podobnie jak w przypadku WooCommerce, za optymalizację serwera i zarządzanie infrastrukturą odpowiada właściciel sklepu lub zespół programistów.

  • Tworzenie niestandardowego rozwiązania do sprzedaży globalnej za pomocą Medusa wymaga specjalistycznej wiedzy programistycznej.

Podsumowując...

Zdolność do obsługi sprzedaży globalnej jest możliwa do osiągnięcia na wszystkich trzech platformach, ale poziom wymaganego wysiłku i dostosowania jest różny.

WooCommerce daje możliwość przystosowania do sprzedaży międzynarodowej, ale ze względu na częste problemy z wydajnością przy dużej ilości wtyczek i danych, może on nie być najlepszym rozwiązaniem w przypadku sprzedaży globalnej.

Shopify oferuje wbudowaną obsługę wielu walut, dzięki czemu stosunkowo łatwo jest rozpocząć w nim sprzedaż na wielu rynkach.

Medusa oferuje niemalże nieograniczone możliwości dostosowywania i kontroli, ale wymaga największej specjalistycznej wiedzy programistycznej, aby zbudować dopasowane do potrzeb rozwiązanie. Jest to idealne rozwiązanie dla firm o unikalnych międzynarodowych wymaganiach.

Przykładem sklepu, który z sukcesem rozszerzył swoją działalność na ponad 50 rynków za pomocą technologii Medusa, jest Tekla (Studium przypadku).

global.png

Opłaty licencyjne i dostępność kodu: Ile kosztuje sklep?

Stworzyłeś sklep eCommerce, ale czy jest on w pełni Twoją własnością?

To zależy.

W rozwiązaniu sklepu internetowego WooCommerce mamy do czynienia z licencją open source. Oznacza to, że masz pełną własność swojego sklepu i nie płacisz za samo posiadanie technologii. Kod jest ogólnie dostępny i możesz go modyfikować wedle własnego uznania. (Link do kodu WooCommerce).

W Shopify sprawa ma się nieco inaczej.

Sklep internetowy Shopify w przeciwieństwie do WooCommerce nie opiera się na licencji open source. Jest to rozwiązanie SaaS (Software as a Service), które działa w modelu subskrypcyjnym. Subskrypcje zaczynają się od 32 USD miesięcznie. Każda subskrypcja wymaga dodatkowej opłaty transakcyjnej. Procent opłaty transakcyjnej zależy od wybranego planu cenowego. W najtańszym pakiecie wynosi on 2%. W tym przypadku nie jesteś właścicielem rozwiązania sklepu internetowego i masz dostęp do kodu jedynie w bardzo ograniczonym zakresie.

Jeśli swój sklep internetowy stworzysz w Medusa, podobnie jak w przypadku WooCommerce, będziesz w pełni jego właścicielem, ponieważ jest to rozwiązanie open source. Używanie technologii jest całkowicie darmowe i masz pełny dostęp do kodu źródłowego, który możesz dowolnie modyfikować. (Link do kodu Medusa).

W przypadku oprogramowania typu SaaS (Software as a Service), istnieje ryzyko, że firma właścicielska może zdecydować się podnieść cenę usługi lub zaprzestać jej dalszego wsparcia.

Rozwiązanie open source gwarantuje stałą cenę, która zawsze wynosi zero. Ponadto, nie ma obawy o to, że firma tworząca to oprogramowanie zaprzestanie jego rozwijania, ponieważ zostanie ono nadal rozwijane przez społeczność programistów.

Język programowania i programiści: Kogo będziesz potrzebował?

Temat mniej lubiany przez wszystkich, którzy szukają wartości biznesowych, ale jest on równie ważny, bo przecież ktoś musi wdrożyć Twój sklep internetowy i utrzymywać go od strony technicznej.

Jak uruchomić sklep WooCommerce?

Jeśli chcesz stworzyć WooCommerce sklep internetowy, będziesz potrzebował do tego odpowiednich programistów. Do konfiguracji sklepu przyda Ci się znajomość języka programowania PHP. Jest to wciąż dobrze znany i często wykorzystywany język. Natomiast z roku na rok traci on popularność i uczy się go coraz mniej osób.

Zdecydowanie więcej osób stawia teraz na język JavaScript oraz Python (Wniosek na podstawie raportu StackOverflow o najpopularniejszych technologiach).

Na rynku wciąż znajdziesz jednak sporo programistów PHP, którzy mają duże doświadczenie w WooCommerce i będą w stanie wdrożyć oraz modyfikować sklep internetowy w tej technologii. Jeśli programista będzie chciał edytować warstwę prezentacji, niezbędna będzie dla niego również znajomość HTML, CSS i JavaScript.

W przypadku Shopify mamy do czynienia z językiem Ruby on Rails. Nie przydaje się on jednak tak bardzo, ponieważ w tym rozwiązaniu mamy głównie możliwość edycji szablonu sklepu. W warstwie prezentacji do modyfikacji szablonu Shopify używany jest Liquid, HTML, CSS i JavaScript. Liquid to język do pisania szablonów stworzony przez Shopify, więc będziemy potrzebowali dewelopera zajmującego się konkretnie tą technologią. Ruby on Rails może przydać się jedynie w niewielkim stopniu do drobnej edycji logiki biznesowej, ponieważ Shopify ma wbudowane rozwiązanie "Shopify functions", które umożliwia edycję pewnej logiki, np. funkcji wyliczania promocji.

Język programowania, w którym została zbudowana Medusa jest inny od poprzednich dwóch opcji platform eCommerce. Do konfiguracji sklepu wykorzystasz język JavaScript, czyli obecnie jeden z najbardziej popularnych języków.

Sama Medusa nie jest jeszcze bardzo znana. Jednakże, posiada bardzo dobrze udokumentowaną instrukcję obsługi, co oznacza, że każdy deweloper JavaScript, który nie miał jeszcze do czynienia z tą technologią, nie powinien mieć z tym żadnych problemów i powinien być w stanie swobodnie ją edytować.

W przypadku warstwy prezentacji możemy wraz z Medusa użyć dowolnej ulubionej technologii, np. framework JavaScript Next.js. Przy takim połączeniu Twój sklep internetowy potrzebuje do utrzymania i rozwoju jedynie programistów JavaScript.

Utrzymanie platformy: Shopify vs WooCommerce vs Medusa

W przypadku WooCommerce będziesz potrzebował najprostszego hostingu (serwera) z interpreterem PHP.

Cena hostingu jest raczej niska i rozpoczyna się od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. W przypadku dużego ruchu w Twoim sklepie i dużego katalogu produktów cena może wzrosnąć oraz wynosić od kilkuset złotych miesięcznie do kilku tysięcy. Możesz również skorzystać z oficjalnej oferty technologii i kupić plan hostingowy WooCommerce. Jego cena na start zaczyna się od 4$ miesięcznie, dla rozwijającego się sklepu od 70$ miesięcznie, a dla dużego sklepu od 499$ miesięcznie.

Oprogramowanie wymaga ręcznej aktualizacji do najnowszej wersji, co często prowadzi do problemów ze zgodnością wtyczek, które nie zostały dopasowane do nowszej wersji oprogramowania.

W Shopify nie potrzebujesz własnego hostingu. Jest to platforma SaaS, więc hosting zawiera się w cenie abonamentu. Taka bezobsługowa konfiguracja będzie idealna dla każdej firmy, która nie chce samodzielnie zarządzać platformą.

Czy potrzebujesz programistów do startu sklepu Shopify?

Niekoniecznie. Jeśli dopiero zaczynasz w eCommerce i chcesz uruchomić swój sklep bez wsparcia programistów, Shopify Ci to umożliwi. Podczas dużego obciążenia nie będziesz jednak w stanie samodzielnie skalować platformy i optymalizować używane zasoby. Licząc kosz utrzymania, musimy również pamiętać o prowizji, którą zapłacimy za płatności Shopify.

W Medusa utrzymanie platformy będzie leżeć po stronie Twoich programistów. Będą oni potrzebowali serwera obsługującego Node.js. Serwer będzie odpowiednio dopasowany do obciążenia Twojego sklepu oraz może być autoskalowalny, żeby na bieżąco dostosowywał się do zwiększonego ruchu.

Na starcie cena będzie zaczynała się od kilkudziesięciu dolarów miesięcznie. W miarę skalowania i większego obciążenia cena będzie odpowiednio rosła. Przykładowym rozwiązaniem, które może zostać wykorzystane jest usługa AppPlatform z DigitalOcean. Pozwala ona na bardzo szybkie wdrożenie platformy i łatwe zarządzanie.

Dodatkowo będziesz utrzymywał oddzielnie frontend aplikacji. Dzięki temu możesz skorzystać z serwerów dedykowanych do frontendów w celu maksymalnej wydajności, np. Vercel. Koszt takiego serwera rozpoczyna się od 20$ miesięcznie.

Utrzymanie serwerów Medusa jest droższe od Shopify i WooCommerce. Pozwala jednak w pełni zarządzać platformą i nie posiada żadnych ukrytych kosztów w postaci prowizji od płatności czy płatnych wtyczek. Oprogramowanie co jakiś czas będzie wymagało ręcznej aktualizacji, ale ze względu na architekturę headless, będzie to znacznie prostsze niż w przypadku WooCommerce, w którym często występują konflikty z innymi komponentami systemu.

Łatwość użycia: Wszystko gotowe do startu sklepu na nowej platformie, ale czy Twój zespół będzie potrafił ją obsługiwać?

Do zarządzania sklepem internetowym WooCommerce, przyda Ci się znajomość Wordpressa. Jest to wtyczka do Wordpressa, więc naturalnie odpowiada on za zarządzanie treścią na platformie. Sam edytor treści jest bardzo łatwy w obsłudze. Panel admina Wordpress + WooCommerce jest jednak dość rozbudowany i posiada wiele opcji, których nieumiejętna obsługa może prowadzić do awarii.

Dodatkowo wtyczki do Wordpressa posiadają własne ustawienia, które nie są spójne wyglądem i strukturą z pozostałymi ustawieniami w sklepie. Jeśli zdecydujesz się na tę technologię, będziesz potrzebować dedykowanego programisty WooCommerce, który zapewni płynną współpracę wtyczek Twojego sklepu i wykona bieżące aktualizacje. Na plus zasługuje fakt, że w internecie znajdziesz sporo poradników dotyczących obsługi tej platformy.

8ffa1cefccfe65f229a37bcc720737f3 (5).jpeg

Zarządzanie Shopify w przypadku podstawowej wersji jest proste ze względu na przejrzysty panel zarządzania sklepem. Pozwala on w łatwy sposób zarządzać wszystkimi podstawowymi funkcjonalnościami sklepu oraz narzędziami marketingowymi.

Część z funkcjonalności będzie jednak ograniczona. Ilekroć chciałbyś zmienić np. stronę checkout (kasy), będziesz zmuszony zmienić swój plan Shopify lub przeprowadzić migrację do Shopify Plus, aby włączyć funkcje niedostępne w podstawowej wersji, np. multisklep, oferowanie wielu walut lub poszerzona możliwość edycji checkoutu.

32b9b76113dc380bf57e7fd48803adc2 (2).jpeg

Medusa identycznie, jak poprzednie obie platformy dostarcza w pełni funkcjonalny panel do zarządzania sklepem. Jest on bardzo przejrzysty i nowoczesny. Nauka obsługi zajmie Ci maksymalnie do kilku godzin.

Wielką zaletą Medusy jest pełna możliwość dostosowania panelu zarządzania do Twoich wymagań. Oznacza to, że w panelu zarządzania zostaną jedynie potrzebne funkcjonalności, które są Ci potrzebne i wiesz, jak je wykorzystać. Panel może zostać dowolnie rozbudowany, więc jeśli podstawowo brakuje w nim jakiejś funkcjonalności, Twoi wdrożeniowcy na pewno mogą ją dla Ciebie dorobić.

bc26ec18683e2c92b8dc64a14263d4d8 (2).jpeg

Podsumowanie: Co powinieneś wybrać?

Każda z opisywanych platform ma swoje plusy i minusy. Wybór odpowiedniej dla Twojego biznesu powinien opierać się na Twoich dzisiejszych potrzebach oraz przyszłych wynikających ze strategii rozwoju.

Wybierz WooCommerce, jeśli chcesz stworzyć sklep open source, mieć kod na własność, prosty sklep bez wydawania dużej sumy, a także jeśli potrafisz zarządzać hostingiem oraz posiadasz wiedzę techniczną. WooCommerce może być idealnym rozwiązaniem na pierwszy eCommerce jeśli Twoja strategia nie zakłada szybkiego skalowania i dedykowanych funkcjonalności.

Wybierz Shopify, jeśli priorytetem jest dla Ciebie łatwość obsługi, szybka konfiguracja i doskonała obsługa klienta, a także szukasz niezawodnego rozwiązania hostowanego dla swojego sklepu internetowego. Jeśli Twoja strategia pozwala Ci dopasować Twój biznes do tego co oferuje Shopify, będzie to dobre rozwiązanie, które umożliwi skalowanie.

Jeśli potrzebujesz dedykowanych funkcjonalności i chcesz stworzyć sklep dopasowany do Twojego biznesu, najlepiej sprawdzi się Medusa. Dzięki pełnej kontroli oraz możliwości dostosowania spełni wszystkie określone wymagania dotyczące skalowalności i wydajności rozwiązania eCommerce. Zaspokoi również potrzeby sprzedaży międzynarodowej, a także omnichannel. Musisz jednak pamiętać, że wdrożenie rozwiązania Medusa będzie prawdopodobnie droższe od WooCommerce i Shopify, więc ma ono sens kiedy wiesz, że wykorzystasz jego potencjał.

W ten sposób twórcy Medusy opisują rozwiązanie na swojej stronie.

"This new way of building will not be for everyone. Platforms will still have their merits for companies that are just getting started and don’t need customization. Medusa, however, is for brands and companies that want to create new experiences. It is ideal for those with the creativity and expertise to innovate and who believe having control over their commerce stack will give them an edge."

Medusa, więc jest rozwiązaniem, tylko dla tych, którzy chcę wykorzystać jej elastyczność do dostarczenia nowych doświadczeń i wdrażania innowacji w celu wyprzedzenia konkurencji...

...ale, czy innowacje, które pozwalają na zbudowanie przewagi nad konkurencją, nie powinny być celem każdej firmy??? 🤔

Przekonaj się, która technologia będzie najlepsza dla Twojego biznesu

Porozmawiajmy o Twoim projekcie

Inne posty na blogu

Maintance mode w aplikacjach Next.js

Jak zaimplementować maintenance mode w Next.js? Czy jest to równie proste, co kilkuminutowa konfiguracja wtyczki w WordPress’ie? Oczywiście, że tak!

Medusa vs Magento: Całkowity koszt posiadania

Magento, w porównaniu do Medusy, może prowadzić do wyższych kosztów długoterminowych z powodu swojej licencji oraz ryzyka związanego ze stopniowym spadkiem popularności języka PHP...

Opowiedz nam o swoim projekcie

Myślisz o nowym projekcie? Zrealizujmy go!

Naciskając „Wyślij wiadomość” udzielasz nam, tj. Rigby, zgody na email marketing naszych usług w ramach komunikacji dotyczącej Twojego projektu. Zgodę możesz wycofać, np. pisząc na adres hello@rigbyjs.com.
Więcej
placeholder

Grzegorz Tomaka

Co-CEO & Co-founder

LinkedIn icon
placeholder

Jakub Zbaski

Co-CEO & Co-founder

LinkedIn icon